جاوید رحمان خواهان تحقیقات درباره «نسل‌کشی» جمهوری اسلامی در دهه ۶۰ شد


جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه نقض حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه خواستار تحقیقات بین المللی درباره «جنایت علیه بشریت» از جمله «نسل کشی» شد که در جریان پاکسازی مخالفان در دهه ۶۰ علیه اقلیت‌های مذهبی ایران انجام شد.

گزارشگر ویژه مستقل سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در گزارش خود گفت: «نباید برای نقض فاحش حقوق بشر، صرف نظر از اینکه چه زمانی مرتکب شده اند، مصونیت وجود داشته باشد»

وی همچنین تاکید کرد: «نباید اجازه داد رژیم ایران و رهبران آن از عواقب جنایات خود علیه بشریت و نسل کشی بگریزند.»

در گزارشی که جاوید رحمان منتشر کرده شواهدی از «نسل‌کشی» و «جنایت علیه بشریت» در دهه شصت ارائه شده است، از جمله در جریان سرکوب و حذف بهائیان، کردها، و زندانیان سیاسی که در دهه شصت و به ویژه تابستان سال ۱۳۶۷ اعدام شدند.

جاوید رحمان درباره اعدام‌ زنان و کودکان در دهه شصت گفت برخی از زنان پیش از کشته شدن مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و تعداد زیادی از کودکان نیز در میان اعدام شدگان بودند.

رحمان در گزارش خود ابراز تاسف کرد که هدف قرار دادن و قربانی کردن اقلیت‌های مذهبی، قومی و زبانی و مخالفان سیاسی با مصونیت کامل در دهه اول استقرار جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۷ صورت گرفت و پس از آن نیز ادامه یافت.

او به ویژه بر حملات علیه بهاییان، بزرگترین اقلیت غیرمسلمان ایران، اشاره و تاکید کرد که بهاییان با هدف نسل کشی مورد آزار و اذیت حکومت جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز در اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود که آزار و اذیت اقلیت بهایی توسط مقامات ایران «جنایت علیه بشریت» است.

رحمان به گزارش هایی اشاره کرد که نشان می دهد از اوایل دهه ۱۳۶۰ بیش از ۲۰۰ بهایی اعدام یا به قتل رسیده و هزاران نفر دستگیر شدند.

او همچنین گفت که در بحبوحه سرکوب گروه‌های «ضد اسلام» از سوی  حکومت ایران، مارکسیست‌ها، آتیست‌ها و سایر افراد غیر مذهبی نیز هدف نسل‌کشی قرار گرفتند.

جاوید رحمان با بیان اینکه دولت ایران به انکار جنایات خود علیه بشریت ادامه می دهد و عاملان آن به دست عدالت سپرده نشده اند گفت: «یک مکانیسم مستقل تحقیقاتی و پاسخگویی بین المللی برای ایران کاملا ضروری است.»

جاوید رحمان که تاکنون از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تهیه گزارش درباره نقض حقوق بشر در ایران مامور شده بود، در آخرین روز ماه جاری میلادی ماموریت خود را به یک گزارشگر جدید واگذار خواهد کرد.

پیشتر شورای حقوق بشر سازمان ملل در آخرین روز از پنجاه و ششمین جلسۀ خود، مای ساتو، حقوقدان ژاپنی، را به عنوان گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در امور ایران منصوب کرد.

برگرفته از سایت فارسی ایران وایر