بیانیه مجمع دانش آموختگان دانشگاه صنعتی شریف در حمایت از بازگشت اساتید به دانشگاه‌ها 

ما، مجمع دانش آموختگان دانشگاه شریف، ضمن ابراز خرسندی از بازگشت استاد گرانقدر، دکتر علی شریفی زارچی به دانشگاه صنعتی شریف، مراتب قدردانی خود را از اقدام سازنده مسئولین دانشگاه و  وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این زمینه اعلام می‌داریم. این تصمیم، گامی مثبت در جهت احیای جایگاه علمی دانشگاه‌های کشور و ارج نهادن به مقام شامخ استادان و پژوهشگران است.

ما،  ضمن تشکر از آقای دکتر سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای اقدامات مثبت در رعایت کرامت انسان‌ و ارج نهادن بر اساتید گران‌سنگ و منتقد، نظیر دیدار با استاد شفیعی کدکنی امید داریم این سلسله اقدامات موجب تعالی جایگاه دانشگاه‌ها در مقام علمی و پرسشگری گردد.

همچنین، ما از نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به  وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و از مواضع متین و منطقی و مسئولانه آن‌ها و همچنین سایر تشکل های دانشجویی  در دفاع از حقوق اساتید، حمایت می‌کنیم و با افتخار در کنار آن‌ها ایستاده‌ایم. این‌گونه اقدامات ارزشمند دانشجویان، نشان‌دهنده بلوغ فکری و مسئولیت پذیری نسل جوان در قبال آینده علمی کشور است و ما خود را همراه و هم‌صدا با این نوع گفتمان جنبش دانشجویی می‌دانیم.

با این حال، ما معتقدیم که بازگشت یک استاد، هرچند ارزشمند، تنها آغاز راهی طولانی است. از وزارت علوم  و سایر نهادهای ذیربط می‌خواهیم:

۱. روند بازگشت سایر اساتید اخراج شده، اساتیدی که ناخواسته بازنشسته شده، یا قرارداد آنها بدلایل غیرعلمی تمدید نشده است، همچنین اساتید مدعوی که بدلیل مواضع سیاسی مانع التدریس شده‌اند،  به دانشگاه‌ها را با جدیت پیگیری و تسریع کنند.

۲. پرسشگری را حق دانشجو و استاد بدانیم و در پی رفع  محدودیت برای دانشجویان ستاره‌دار، از پرسشگری در دانشگاه‌ها استقبال کنیم.

۳. با مشارکت دانشجویان و اساتید، سازوکارهایی برای جلوگیری از تکرار چنین اتفاقاتی در آینده تدوین نمایند.

۴. استقلال دانشگاه‌ها و آزادی علمی را به عنوان اصلی خدشه‌ناپذیر به رسمیت بشناسند و از آن حمایت کنند.

۵. از نخبگان علمی کشور حمایت کرده و با همفکری جامعه دانشگاهی، زمینه را برای بازگشت متخصصان مهاجرت کرده فراهم آورند.

ما بر این باوریم که آینده درخشان علمی کشور در گرو همکاری و هم‌افزایی میان دانشجویان، اساتید و دانش‌آموختگان است. مجمع دانش آموختگان شریف خود را متعهد می‌داند تا در کنار دانشجویان و اساتید، برای تحقق این آرمان‌ها تلاش کند. امید است با تداوم این همبستگی و رویکردهای سازنده، شاهد شکوفایی هرچه بیشتر علم و دانش در میهن عزیزمان باشیم.

 ششم شهریور ماه ۱۴۰۳، 

 مجمع دانش آموختگان دانشگاه شریف