وعده انتقام  ترور اسماعیل هنیه ،در پی حملات اسرائيل به حزب الله لبنان و حضور سنگین ناوگان امریکا در منطقه در پستوی بیت رهبری! ناخدا محمد فارسی

آیت الله علی خامنه‌ای روز ۲۴ مرداد (۱۴ اوت ۲۰۲۴) از «عقب ‌نشینی تاکتیکی» سخن گفت، ولی در سخنرانی دیگری در جمع اعضای کابینه مسعود پزشکیان «تعامل با دشمن» را تحت شرایطی «بلامانع» خواند. خامنه‌ای در جمع گروهی، «دست‌اندرکاران ستاد کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویراحمد»، گفت: «عقب‌نشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی غضب الهی را به دنبال دارد اما گاهی عقب‌ نشینی تاکتیکی است و آن عیبی ندارد چرا که عقب ‌نشینی هم مانند پیشروی یک تاکتیک است».

امّا گزارشی در العربیه، ۲۶ اوت ۲۰۲۴، آمده که وزیرامورخارجه جدید ایران عباس عراقچی در گفتگویی با آنتانیو تاجانی وزیر امورخارجه ایتالیا اظهار داشته انتقام از اسرائيل برای ترور اسماعیل هنیه که روز ۳۱ ماه ژوئيه رخ داد با دقت و در وقت مناسب به یقین انجام خواهد شد (۱). عراقچی این سخنان را در مصاحبه های دیگر نیز اظهار داشته است. عراقچی، در مصاحبه های خود اظهار داشته «واکنش نظامی تهران به اسرائیل اجتناب ناپذیر است، هر چند حساب شده خواهد بود؛ خصومت و تنش میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا حل ناشدنی است، ولی باید آن را مدیریت کرد؛ و بالاخره کل سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مثل همیشه میدانی-دیپلماسی در هماهنگی با سپاه پاسداران خواهد بود.»

از طرفی رژیم اسلامی در مقابل بی آبرو شدن از اینکه نتوانست از جان مهمان خود، اسماعیل هنیه، در تهران حفاظت کند ضربه سختی خورده و لازم میداند به نحوی این ضربه را جبران کند. تحلیگران با توجه به هشدار آمریکا و کشوهای اروپایی از جمله انگلستان، آلمان، فرانسه و ایتالیا براین باورند که ایران از نظر تجهیزات نظامی توان مقابله با اسرائیل را ندارد، و اگر اقدامی جدی نظامی انجام دهد بمنزله خودکشی سیاسی-نظامی است. افزون براین نظام اسلامی پشتبانی مردم ایران را ندارد و برابر با گزارش صاحب نظران در ایران، مردم از اسرائيل پشتیبانی دارند و نه از نظام اسلامی حاکم در کشور. ملت ایران با اسرائيل و یا هرکشور دیگری سرجنگ ندارد، و بارها شعار داده اند «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران».

از طرفی حزب الله حق خود میداند انتقام خون فرمانده نظامی حزب الله، فوأد شکر که در روز سه شنبه ۳۱  ژوئیه در بیروت کشته شد، را بگیرد. این تهدید ها باعث تشدید ناآرامی در منطقه و در بعضی مواقع لغو پروازهای تجاری گردید. وضعیت جنگی از هنگام حمله حماس به اسرائيل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون ادامه داشته، و میتوان تحلیل کرد اسرائیل با توجه به جنگ در غزه و حمله اسرائيل به شمال کرانه باختری در هفته گذشته که تاکنون ادامه دارد، در وضعیت بسیار سخت و پیچیده نظامی قرار گرفته.

شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، گفت که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور از نزدیک اوضاع درگیری اخیر اسرائيل و حزب الله را زیر نظر دارد. بر اساس گزارش پنتاگون، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه ۲۵ اوت با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفتگو کرد که «دوباره بر پایبندی آمریکا به دفاع از اسرائیل در برابر هرگونه حمله از سوی ایران و شرکای منطقه‌ای و نیابتی‌اش تأکید کرد».

افزون براین نظام اسلامی در ایران کوشش کرده با پشتیبانی و آماده کردن حزب الله لبنان، با حملات ترکیبی به اسرائيل برای خود تا اندازه ای آبرو خریده و جبران خسارات کند. امّا، روز یکشنبه ۲۵ ماه اوت اسرائیل حملات پیشگیرانه ای علیه حزب الله انجام داد که، برابر با گزارشی در واشنگتن پست بسیاری از پرتابه های حزب الله و مخازن موشکی-پهپادی آنها را قبل از شروع حمله منهدم کرد. اسرائیل اعلام کرد با این حمله پیشگیرانه «هزاران» سامانه موشکی و راکتی حزب الله که آماده پرتاب بودند را در ۴۰ مجموعه هدف قرار داده و نابود کرده است (۲).  برآورد می شود حمله اسرائیل به مقر تجهیزات نظامی حزب الله  روز یکشنبه شدیدترین حملات اسرائيل به لبنان از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر ۲۰۲۳ بوده باشد.

حزب الله اعلام کرد در حملات اسرائيل به جنوب لبنان دو تن از نظامیان حزب الله و یکی از مبارزان جبش امل کشته شدند. در این حمله بیش از ۱۰۰ جنگده اسرائیلی شرکت داشتند و با ۶۰ سورتی هوایی اهداف خود در مجموعه های نظامی حزب الله در جنوب لبنان را هدف قرار دادند. سئوال اینجاست، اگر حزب الله قادر می بود حملات موشکی-پهپادی-راکتی، قبل از پیشگیری اسرائیل را اجرا کند، آیا این عملیات معادلات جنگ اسرائيل با حماس را تغییر میداد؟ بعید به نظر میرسد. زیرا اگر حمله حزب الله انجام می شد، به یقین کشورهای حامی اسرائيل وارد عمل می شدند که می توانست حتی به نابودی حزب الله، دولت و  ویرانی کشورلبنان تمام شود.

علارغم حمله پیشگیرانه اسرائيل، ۲۵ اوت، حسن نصرالله رهبر حزب‌الله نیز اعلام داشت که بیش از ۳۵۰ موشک، پهپاد و راکت به طرف اسرائيل پرتاب کرده است. و اسرائيل نیز اعلام داشت اکثر این سامانه ها قبل رسیدن به خاک اسرائيل توسط پدافند هوایی اسرائيل رهگیری و منهدم شدند. نخست وزیر اسرائيل در نشست کابیه اسرائيل اعلام داشت، خامنه ای در تهران و حسن نصرالله در لبنان باید بدانند که، این حملات آخرین نخواهد بود، و اسرائیل قادر است در هر وضعیت از کشور و ملت اسرائيل حفاظت نماید.

بعد از حملات یکشنبه ۲۵ اوت که شدیدترین حملات پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر بود، ساکنان بندر حیفا گزارش داده اند که با صدای انفجار از خواب بیدار شده اند که بنظر می رسد تعدادی از موشک و یا راکت های حزب الله از چتر پدافند هوایی گنبد آهنین اسرائيل عبور و به خاک اسرائيل اصابت کرده اند ولی تلفات جانی نداشته است. غیرنظامیان لبنانی هم خبر داده اند با انفجارهایی بسیار قوی تر از ضربات معمول اسرائیل که در ۱۰ ماه گذشته به امری عادی برایشان تبدیل شده بود، از خواب بیدار شده اند. برخی از مردم لبنان از ساختمان‌های لرزان به خیابان‌ها دویده، و بسیاری هم در پشت درب ها و راهروها منازل پناه گرفته بوده اند.

بر اساس آمارهای گردآوری شده توسط واشنگتن پست، تا کنون حداقل ۱۲۶ غیرنظامی و ۴۰۰ جنگجوی حزب الله در حملات اسرائیل در لبنان، پس از حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، کشته شده اند. در مقابل براثر حملات حزب الله به اسرائيل در همان مدت دست کم ۲۴ غیرنظامی و ۱۹ سرباز اسرائيلی جان خود را از دست داده اند. افزون براین ده ها هزار غیرنظامی در دو سوی مرز از خانه و کاشانه خود آواره گردیده اند.

ست جی فرانتز یکی از همکاران سازمان دفاع از دمکراسی روز ۲۲ اوت اظهار داشت علارغم جنگ در غزه،  اسرائیل در دو هفته اول ماه اوت درحال آماده باش کامل به سربرده است. تهدیدهای ایران برای حمله مستقیم و با حملات چند جبهه ای، با استفاده از حزب الله و سایر نیروهای نیابتی مورد حمایت رژیم، خاورمیانه را در حال آماده باش جنگی و بسیار بحرانی نگاه داشته است (۳).

نظام اسلامی ایران در پی  ترور هنیه، با تهدید اسرائیل، ایالات متحده، بریتانیا و سایر کشورها را برای مدتی در حال آماده باش نگاه داشت. و اینطور بنظر می رسید که آماده باش برای مدت طولانی ادامه یابد. این آمادگی شامل لااقل ۱۶ ناوآمریکایی از جمله دو ناو هواپیمابر و دیگر تجهیزات نظامی سنتکام در خاورمیانه هزینه زیادی برای کشورهای حامی اسرائيل داشت و احتمالاً صبر آنها به سر می رسید!!

همانگونه که در بالا آمد، تا کی جهان غرب این وضعیت لبه تیغ و آماده باش جنگی که توسط نظام اسلامی ایجاد شده را تحمل خواهند کرد؟ میتوان تحلیل کرد، در حال حاضر ایالات متحده آمریکا درگیر انتخابات ریاست جمهوری هست و تا پایان انتخابات احتمال درگیری با ایران بعید مینماید. ولی پس از انتخابات تصور نمیرود وضعیت بهمین شکل باقی بماند. میتوان گمانه زد، اسرائيل و ائتلاف آمریکا گوشمالی سخت و مؤثری به رژیم اسلامی خواهند داد.

این گوشمالی اگر کنترل نشود، میتواند به جنگ دامنه داری مبدل شود که برای کشور و مردم ایران بسیار پرهزینه خواهد بود. تا کنون رژیم از استراتژی جنگ های نامتقارن که خود مبتکر آن بوده استفاده کرده که باعث تشنج و ناآرامی در منطه بوده و سیاست خارجی رژیم نیز که بر پایه همان استراتژی استوار بوده و ادامه دارد. اما اگر بین ایران، اسرائيل و ائتلاف آمریکا جنگی تمام عیار رخ دهد، بسختی میتوان پیش بینی کرد عاقبت کشور ایران و منطقه خاورمیانه چه شود. با احتمال نزدیک به یقین ژئوپولیتک خاور میانه تغییر خواهد کرد.

در پایان بارها متذکر شده ایم، ملت ایران چنین اجازه ای به رژیم اسلامی نخواهند داد، که بیش از این کشور و مردم ایران را نابود کند. در اخبار دیده می شود برخی از گروه های سیاسی ایران جنگ تمام عیار را برای دسترسی به مقاصد ایدیولوژیک خود خواهانند و عبور از نظام اسلامی را در این راستا ارزیابی می کنند. ایران به مردم ایران تعلق دارد، و تنها مردم ایران هستند که علارغم سیاست های مخرب و سرکوبگرانۀ، عاقبت رژیم اسلامی را از راه مبارزه و مقاومت مدنی ساقط خواهند کرد.

ناخدا محمد فارسی

۲ سپتامبر ۲۰۲۴

1 – https://english.alarabiya.net/News/middle-east/2024/08/26/iran-fm-says-response-to-israel-will-be-definite-calculate-accurate-

2 – https://www.washingtonpost.com/world/2024/08/25/israel-hezbollah-lebanon-strikes/

3 – https://mail.google.com/mail/u/1/#inbox/FMfcgzQVzNqtTJBltJgcVXGtgMMJgvSD