یکی از اثرات انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹- جهان شاهد گسترش افراط گرايی از جمله افراط گرايی اسلامی در سطح منطقه و حتی جهان است

از آن تاریخ به بعد رخداد های بسیاری درجهان داشته ایم از جمله افزایش موج مهاجران به اروپا و آمریکا از طرق مختلف زمینی، دریایی و هوایی. با احتمال زیاد  یکی از دلایل افراط گرایی سیاسی در کشور های اروپايی را میتوان نتیجه افزایش حضور مهاجران بویژه جنگ زندگان و گریزندگان ناآرامی های اجتماعی کشورهای اسلامی دانست.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نتایج انتخابات پارلمانی در دو ایالت‌ شرق آلمان در هفته گذشته را تلخ توصیف کرد و از احزاب اصلی خواست تا با هم ائتلاف کرده و بدون حضور حزب راست‌گرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان»، در دو ایالتی که راستگران افراطی برنده شده‌اند ائتلاف کنند. به گزارش رویترز، این نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم است که یک حزب راستگرای افراطی در یک انتخابات پارلمان ایالتی در این کشور، پیروز می‌شود (۱). در این انتخابات حزب آلترناتیو برای آلمان به رهبری بیورن هوکه پنج سال پیش نزدیک به ۲۳ درصد از آراي را در انتخابات پارلمانی ایالت تورینگن به دست آورده بود ولی در انتخابات یکشنبه ۱۱ شهریور، با کسب ۳۲.۸ درصد آرا، حزب پیشتاز و پیروز این انتخابات شده است.

اگر تصور کنیم مهاجران از شرق به غرب باعث افراط گرایی است، بررسی میکنیم که چه رخدادی باعث این افزایش میتواند باشد. میتوان گمانه زد یکی از این رخداد ها انقلاب اسلامی ایران بود که، به رهبری آیت الله روح الله خمینی رخ داد. شخصی که خود اقرار کرد به ملت ایران دورغ گفت تا بتواند انقلابش را تثبیت کند. پس از آنکه ارتش و ملت ایران با خمینی همراه شدند و انقلاب بوقوع پیوست، وی بلافاصله بسیاری از سران ارتش و سیاستمداران کشور را برای ایجاد رعب و وحشت در بالای مدرسه رفاه تهران محاکمه صحرایی و اعدام کرد. خمینی بالای مخروط سیستم فرماندهی ارتش را هم قیچی کرد، در نتیجه ارتش ایران بدون سیستم فرماندهی مؤثر آمادگی خود برای حفاظت از مرزهای کشور و حاکمیت ملی را از دست داد.

موازی با ارتش، خمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را پایه گزاری کرد. در اوایل ٫سپاه پاسداران وظیفه حفاظت از انقلاب اسلامی داشتند ولی به مرور تبدیل به غول اقتصادی و سیاسی در کشور شدند. هم اکنون با هدایت و رهبری بیت امام بیش از ۹۰٪ از اقتصاد ایران را بگونه مافیایی تصاحب کرده اند. و در هر سه قوه اجرایی، مقننه و قضائیه نفوذ کاربردی دارند.

خمینی با پیروزی انقلاب کمیته های انقلابی برقرار کرد، و از آن طریق کشتار و غصب مال و املاک مردم را شروع کرد. افراد این کمیته ها چنان وحشتی در مردم ایران ایجاد کردند که خانواده ها در منازل خود هم امنیت نداشتند. خمینی اعلامیه سراسری منتشر کرد که برابر با اسلام ناب محمدی مردم ایران باید هرگونه خلاف حرکت اسلامی در ایران را مشاهده میکنند به کمیته ها گزارش دهند، حتی از داخل خانواده ها. در نتیجه زنان و مردان و نوجوانان حرکات مشکوت خانواده، همسایه را بدون توجه به عواقب آن گزارش می دادند. بسیاری زنان و مردان باورمند به اسلام از مخالفت همسران خود با انقلاب خبر دادند، و کودکان از پدر و مادر ها. در نتیجه آن چنان وحشتی در سراسر کشور برقرار شد که اشخاص نمیتوانستند با یکدیگر از ناملایمات زندگی صحبتی داشته باشند. پس از گذشت ۴۵ سال از انقلاب اسلامی هنوز این وحشت در بین بعضی از مردم باقی مانده است. رعب و وحشت بین مردم ایران شباهت بسیاری به گشتابوی دوران نازی های آلمان و کی جی بی دوران جماهیر شوروی سوسیالتی دارد.

بسیاری از مردم ایران برای زنده ماندن مجبور به ترک وطن شدند،‌ و تخمین زده میشود اکنون، با توجه به افزایش جمعیت ایران حدود بیش از ۷ میلیون مردم ایران مهاجرند که عمدتا  در کشورهای آمریکا، اروپا و استرالیا استقرار دارند. بسیاری از مهاجرین ایرانی در مناصب دانشگاهی، پست های سیاسی و اداری دولتهای مقیم خدمت میکنند.

خمینی با توهم انتشار و صدور  انقلاب اسلامی شروع به تبلیغات در کشور همسایه عراق که درصد بالایی پیرو شیعه اثنی اشعری مذهب دارد کرد که در نتیجه آن شروع جنگ ۸ ساله ایران با عراق بود، ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸. همزمان با توهم اسلام گرایی خروج کشورهای ائتلاف آمریکا از افغانستان شد. بدلیل فروپاشی جماهیر شوری در سال ۱۹۹۱، افغانستان بدست اسلام گرایان افراطی از جمله طالبان گرفتار شد که باعث حرکت اسلام افراطی القاعده در افغانستان بود. همکاری القاعده سنی با رژیم شیعه ایران باعث بسط اسلام گرایی افراطی شد که منجر به حملات متعددی برعلیه آمریکا در داخل و خارج آن کشورشد. مهمترین آنها حملات انتحاری القاعده با هواپیما به برجهای تجاری آمریکا در نیویورک در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود که باعث کشته شدن بیش از ۳ هزار نفر انسان بیگناه گردید.

رئیس جمهور وقت آمریکا جرج دبلیو بوش حکومت ایران، عراق و کره شمالی را محور شرارت اعلام کرد. در مورد افغانستان، ارتش أمریکا با ائتلاف کشورهای اروپا در سال ۲۰۰۱ این کشور را اشغال کرد، و مدت ۲۰ سال به اشغال افغانستان ادامه داد. حمله نظامی عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ از دیگر رخ داد های اثر گذار بود. ائتلاف جهان غرب عراق را از کویت بیرون راند ولی بدلیل اقدامات رئیس جمهور عراق از جمله تهدید اسرائيل و تهدید به ساخت بمب اتم، ائتلاف آمریکا از جمله کشورها اروپایی بویژه انگلستان عراق را در سال ۲۰۰۳ اشعال کرد. ضعف حکومت عراق پس از خروج ائتلاف آمریکا از عراق، و جنگ داخلی سوریه باعث ایجاد دولت اسلامی عراق و شام (داعش )  توسط ابوبکر البغدادی گردید که به نابسامانی، ناامنی و بی ثباتی و نا آرامی دو کشور عراق و سوریه انجامید.

برای جلوگیری از ظهور مجدد حرکت افراطی داعش، آمریکا و ائتلاف کشورهای دمکراتیک جهان با نظام افراط گرای اسلامی ایران  همکاری کردند. امّا مبارزه با داعش از یکسو و وجود خلاء حکومتی در کشور های عراق  و سوریه از سوی دیگر، موجب شد تا نظام اسلامی موفق به ایجاد شبه نظامیان نیابتی جهت پر کردن این خلاء شود، که ناامنی و بی ثباتی این کشورها را موجب گردید. ایجاد حزب الله در جنوب لبنان نیز  باعث ناامنی و بی ثباتی این کشور گشته که همچنان  استمرار دارد. دولت های این کشورها کوشش دارند در کشورهایشان امنیت برقرار کنند ولی نظام اسلامی ایران از طریق سپاه قدس، نیروی برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با پول و اسلحه از برقراری امنیت و قدرت گرفتن حاکمیت این کشورها جلوگیری می نماید.

نتیجه ضعف حاکمیت در سوریه باعث بروز جنبش های دمکراسی خواهی ملت سوریه، سال ۲۰۱۱ بود که نظام اسلامی از فرصت استفاده کرده به حمایت بشار الاسد شتافت که، باعث آواره شدن جمعیت کثیری از مردم سوریه چه در داخل و خارج از آن کشور و سیل مهاجران سوری به اروپا و آمریکا گردید. در بین جوانان مهاجر، نبود توازن و امکانات شغلی و زندگی مناسب باعث عملیات جنایی مانند بمب گزاری و حمله به اشخاص با چاقو بوده که اخیرا نیز افزایش یافته است. نمونه بارز آن حمله یک جوان سوری در شهر زولینگن آلمان به مردم عادی بود که سه نفر بقتل رسیدند و تعدای هم مجروج شدند.  اینگونه رخداد ها باعث گردیده راست افراط گرایی ضد پناهنده در کشور آلمان گسترش یابد.

صدراعظم آلمان در بیانیه‌ای که به رویترز داده است، هشدار داده که به عنوان یک قانونگذار حزب سوسیال دموکرات نتایج حزب آلترناتیو برای آلمان در ایالت‌های زاکسن و تورینگن را نگران‌کننده می‌داند. به گزارش رویترز، شولتز در ادامه بیانیه‌ی خود گفته آلمان نمی‌تواند و نباید به این وضعیت عادت کند: «آلترناتیو برای آلمان» به این کشور آسیب می‌رساند. این حزب اقتصاد را تضعیف می‌کند، جامعه را چندپاره می‌کند و شهرت کشور ما را خراب می‌کند. این درحالی است که رهبر حزب آلترناتیو برای آلمان، دوبار در سال جاری به دلیل استفاده ازشعار ممنوعه نازی‌ها در ایالت تورینگن محکوم و جریمه شده و پرونده دیگر او در ارتباط با اتهام تحریک افکار عمومی هم هنوز در جریان است.

نقش مهاجران در چند حمله جنایی در آلمان واکنش‌های بسیاری را در این کشور برانگیخته است و بسیاری خواستار وضع قوانین سخت‌گیرانه‌ تر برای جلوگیری از ورود مهاجران به این کشور شده‌اند. در خردادماه نیز فردی با چاقو به تجمع راست ‌گرایان منتقد اسلام در شهر مانهایم آلمان حمله کرد و یک نیروی پلیس را کُشت. چند تن دیگر نیز در این حمله زخمی شدند.

نقش افراط گرایی اسلامی در مقاله مشترکی توسط بیل برنز، مدیر سی‌آی‌ای و ریچارد مور، رییس ام‌آی۶ که در فاننشال تایمز بر اهمیت همکاری میان این دو نهاد اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در مواجهه با تهدیدهای «بی‌سابقه»، به ‌ویژه از سوی روسیه، چین و جریان‌های افراطی اسلام ‌گرا تاکید کردند(۲). برنز و مور نوشتند: «امروز، پس از نزدیک‌ ترین همکاری‌ها در طول جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ سرد، و به دنبال آن، مبارزه مشترک علیه تروریسم بین‌المللی، این مشارکت در قلب تپنده روابط ویژه بین کشورهای ما قرار دارد. ما دیگر هیچ متحد قابل اعتمادی نداریم.»

راست افراطی نه تنها در آلمان  بلکه درتمام کشورهای اروپا از جمله فرانسه و ایتالیا نیز گستردگی چشم گیری داشته است. در فرانسه حزب مارین لوپن در انتخابات اخیر فرانسه از هرزمان پیشین آراء بیشتری بدست اورد و در ایتالیا نخست وزیر کشور از خانواده فاشیسم پا به عرصه سیاست نهاده است (۳).

بنابراین دموکراسی از هر زمانی دیگر بیشتر در خطر راست افراطی است و میباید تا دیر نشده، برای جلوگیری از آن اقدام مؤثری انجام داد. احتمالاً یکی از راه های مؤثر، جلوگیری از نفوذ اسلام گرایی افراطی در جهان دمکراتیک است که زمینه برای رشد راست افراطی را فراهم آورده است.

ناخدا محمد فارسی

۱۳ سپتامبر ۲۰۲۴

1 – https://www.reuters.com/world/europe/germanys-scholz-worried-by-far-right-surge-regional-elections-2024-09-02/

2 – https://www.iranintl.com/202409071175

3 – https://www.britannica.com/biography/Giorgia-Meloni

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *