بیانیه مشترک پنج کشور در دومین سالگرد مهسا: کنار زنان ایران ایستاده‌ایم

وزرای خارجه آمریکا، استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیا در دومین سالگرد کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده و در آن تاکید کردند کنار زنان و دختران ایرانی که برای آینده‌ای بهتر مبارزه می‌کنند، ایستاده‌اند.

در این بیانیه که روز دوشنبه ۲۶ شهریور منتشر شده آمده است: «دو سال پیش در چنین روزی، مهسا ژینا امینی، یک زن جوان کرد ایرانی در حالی که در بازداشت پلیس ایران بود کشته شد. مرگ او جرقه جنبش اعتراضی تزلزل ناپذیری را به رهبری زنان و دختران برانگیخت که خواهان آینده‌ای بهتر بود.»

وزرای خارجه پنج قدرت جهانی ادامه داده‌اند: «ما در کنار زنان و دختران در ایران، و مدافعان ایرانی حقوق بشر در مبارزه روزانه مداوم آنها برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی ایستاده ایم. در سرکوب وحشیانه نیروهای امنیتی ایران در سال‌های ۲۰۲۲و ۲۰۲۳، حداقل ۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰ هزار نفر بازداشت شدند. اما جنبش جهانی زن، زندگی، آزادی متحد است.»

وزرای خارجه این کشورها در ادامه بیانیه خود به موارد مطرح شده در گزارش کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد اشاره و از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرده‌اند که همچنان به نقض حقوق بشر ادامه می‌دهد و با این کمیته بین‌المللی شناخته شده نیز همکاری نکرده است.

وزرای امور خارجه آمریکا، استرالیا، کانادا، نیوزلند و بریتانیا با اشاره به طرح اعمال حجاب اجباری توسط حکومت ایران گفته‌اند: «زنان و دختران همچنان در ایران با سرکوب شدید مواجه هستند…و دولت جمهوری اسلامی ایران زیرساخت های نظارتی خود برای دستگیری، بازداشت و در برخی موارد شکنجه زنان و دختران به خاطر فعالیت‌های مسالمت‌آمیزشان را تقویت کرده است.»

در پایان این بیانیه آمده است: «ما از دولت جدید ایران می خواهیم که به تعهد خود برای کاهش فشار بر جامعه مدنی در ایران و پایان دادن به استفاده از زور برای اجرای الزام حجاب عمل کند. افزایش اخیر اعدام‌ها که عمدتاً بدون محاکمه عادلانه انجام شده است، تکان‌دهنده بوده و ما از دولت ایران می‌خواهیم که نقض حقوق بشر را اکنون متوقف کند. ما همچنان به اقدامات خود برای پاسخگو کردن دولت ایران ادامه خواهیم داد» و از تمام ابزارها برای «ارتقای پاسخگویی ناقضان حقوق بشر، از جمله از طریق تحریم و محدودیت اعطای ویزا، استفاده خواهیم کرد.»

برگرفته از سایت فارسی ایران وایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *