بیانیه جبهه ملی ایران خارج از کشور –

بازگشایی کریدور زنگزور منافع اقتصادی ایران را تهدید میکند :

پس از فروپاشی جماهیر شوروی، کشور ایران در شمال غرب با آذربایجان، ارمنستان و نخجوان (استانی از آذربایجان) هم مرز شد. ایران با داشتن حسن همجواری با ارمنستان، اکثر تجارت خود با قفقاز و اروپا را از طریق مرز با ارمنستان ارسال می کرد. همچنین راه ترازیتی هندوستان از چابهار نیز از همین راه انجام میشد. این راه های ترانزیتی-تجاری میلیاردها دلار سالیانه برای کشور ایران درآمد دارد.

افزون براین تاکنون راه ترازیتی ترکیه، نخجوان به آذربایجان از طریق ایران انجام می شود که ایران حق ترانزیت دریافت می کند. با ایجاد کریدور زنگزور منافع ایران از این راه نیز از بین خواهد رفت.

در دوران حاکمیت نظام اسلامی منافع سرزمینی و اقتصادی کشور ایران مورد تهاجم کشورهای همسایه قرار داشته و نظام اسلامی بدلیل انزوای سیاسی و ضعف نیروی نظامی قادر نیست از منافع ملت ایران پاسداری نماید. در نشست های تصمیم گیری مهم منطقه ای از رژیم اسلامی دعوت نمی شود، زیرا نظام اسلامی در خاور میانه نیروی سیاسی موثری  به حساب نمی آید.

کریدور زنگزور یکی از بندهای نه‌ گانه توافق آتش ‌بس و صلح باکو و ایروان است که با میانجی‌گری روسیه منعقد شده است. با افزایش بند نه منافع ژئوپولیتیک ایران بویژه منافع ترانزیتی میلیارد دلاری ایران از دست می رود. این کریدور در جنوبی‌ترین بخش از خاک ارمنستان قرار دارد که، برای ترانزیت ایران اهمیت راهبردی دارد، و از دست دادن آن راه اعمال نفوذ برای اثرگذاری بر رقابت‌های منطقه قفقاز نیز از دست خواهد رفت. در واقع ایران در مرزهای شمال غرب بطور کامل با جمهوری آذربایجان همسایه میشود.

با توجه به حمایت روشن و بدون ابهام روسیه از گشایش کریدور زنگزور، جمهوری اسلامی به این گشایش واکنش نشان داد، وزیر امورخارجه عباس عراقچی و محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، موضع روسیه را غیرقابل قبول خوانده و گفته اند که این موضع «با اظهار دوستی روس‌ها و روابط راهبردی با ایران، در تناقض آشکار است». در این راستا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت، مسکو حامی خواسته آذربایجان برای دسترسی بلامانع به منطقه نخجوان از طریق گشایش کریدور زنگزور است.

جبهه ملی ایران خارج از کشور برقراری کریدور زنگزور را غیر متعارف و به ضرر ملت و کشور ایران میداند. مردم ایران در این لحظات تاریخی ساکت نخواهند ماند و به هرگونه توافق رژیم که منجر به از دست رفتن منافع سرزمینی و مالی ایران شود اعتراض خواهد کرد.

پاینده ایران

جبهه ملی ایران خارج از کشور

۱۶ سپتامبر ۲۰۲۴ برابر با ۲۶ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *