رویترز: پزشکیان در نخستین آزمون دیپلماسی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک می‌رود

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقام‌های ایرانی و اروپایی هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار خواهند کرد تا بررسی کنند که آیا دو طرف می‌توانند راهی برای بازگشت به دیپلماسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران و نیز کاهش تنش‌ها با اسرائیل و غرب، بیابند.

سفر مسعود پزشکیان به نیویورک، نخستین سفر وی به غرب از زمان انتخابش به عنوان رئیس جمهوری ایران در ماه ژوئیه محسوب می‌شود و حدود شش هفته پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در تاریخ ۵ نوامبر که می‌تواند به روی کار آمدن دوبارۀ یکی از مخالفان سرسخت سازش با ایران یعنی دونالد ترامپ منجر شود، صورت می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام ایرانی نوشته است که مسعود پزشکیان در جریان سفر خود به نیویورک برای حضور در مجموع عمومی سازمان ملل متحد، حامل پیامی است مبنی بر اینکه «تهران از دیپلماسی استقبال می‌کند».

این سه مقام ایرانی همچنین به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مسعود پزشکیان در عین حال تأکید خواهد کرد که «ایران در برابر فشارهای غرب سر فرود نخواهد آورد».

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، به رغم آنکه روابط تهران با کشورهای غربی از زمان حملۀ گروه حماس مورد حمایت ایران به جنوب اسرائیل در تاریخ ۷ اکتبر گذشته تیره‌تر شده است، با این‌حال مقامات ایران امیدوارند که شاهد کاهش تحریم‌های آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای این کشور باشند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنیدآبونه شوید

بر اساس این گزارش، همچنین انفجار همزمان پیجرها و بی‌سیم‌های اعضای گروه شبه نظامی حزب‌الله لبنان که مورد حمایت ایران است، نگرانی‌ها از درگیری گسترده‌تر با اسرائیل را افزایش داده و از جمله موارد دیگری است که نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

بنا به نوشتۀ خبرگزاری رویترز، از آنجا که مسعود پزشکیان ممکن است دامنه محدودی برای عقب‌نشینی و تامین خواسته‌های غرب داشته باشد، مشخص نیست که اروپا و ایران ‌بتوانند زمینه‌هایی برای سازش در نیویورک پیدا کنند.

یک مقام ایرانی که نام او فاش نشده، به خبرگزاری رویترز گفت: «مقامات ایران معتقدند که بن‌بست تنش‌آمیز با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران باید پایان یابد، اما از طریق مذاکره از موضع قدرت و نه زیر فشارهای غرب.»

کلسی داونپورت مدیر سیاست منع اشاعه در گروه حمایت از انجمن کنترل تسلیحات نیز در گفتگو با رویترز تأکید کرد: «مذاکرات اساسی بین دو طرف تا پیش از انتخابات ایالات متحده بعید به نظر می‌رسد اما گام‌های موقت مانند تعلیق برخی از تحریم‌ها در ازای افزایش نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته‌ای‌ ایران، شاید امکان پذیر باشد».

وی در ادامه افزود: «تنش‌زدایی همچنان امکان‌پذیر است. من فکر می‌کنم که این به سود هر دو طرف خواهد بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *