بیانیه جبهه ملی ایران خارج از کشور پیرامون اخراج وزیر آموزش و پرورش

رژیم اسلامی بدلیل ورشکشتگی اتقاصادی قادر به پراخت حقوق معلمان نیست، و کمبود بودجه برای پرداخت را عدم مدیریت صحیح وزیر آموزش و پرورش اعلام و وی را اخراج کرده است. رئیس جمهور ابراهیم رئیسی بعوض دراختیار قرار دادن بودجه برای تأمین حقوق و بدهی های معوقه فرهنگیان، روز ۱۲ فروردین ۱۴۰۲، آقای یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش را برکنار و بجای او رضا مراد صحرانی را بعنوان سرپرست منصوب کر.

لازم است یادآور شویم رضا مراد صحرایی یکی از جنابتکاران رژیم و امنیتی-حراستی است. بنابراین میتوان گمانه زد علت منصوب کردن مراد صحرایی برای سرکوب هر چه بیشتر معلمان و فرهنگیان باشد. از هنگام خیزش انقلابی «زن-زندگی-آزادی» رژیم با  مجموعه‌ ای از واکنش‌ها در جامعه روبرو بوده، از جمله دانش آموزان دختر که همگام با دیگر زنان ایران به منع حجاب اجباری رژیم توجهی نداشته اند. رژیم بسختی از دانش آموزان ناراحت و به دنبال انتقام از انان فاجعه‌ حمله‌ نیروهای امنیتی- نظامی به مدارس، کشتار دانش‌آموزان و مسمومیت آنان در مدارس را پیگیر گردیده است. اقدامات جنایتکارانه رژیم برعلیه دانش اموزان بی نتیجه مانده و دانش آموزان در هر فرصتی به نافرمانی مدنی ادامه میدهند. رژیم بدلیل همگامی اکثر معلمان با دانش آموزان چند صد نفر از معلمان را بازداشت، زندانی و یا از کار برکنار کرده است. رژیم تصور می کند با تعویض یوسف نوری با مراد صحرایی مشکل اساسی وزارت آمورش و پرورش را حلّ می شود، غافل از آنکه خانه از پایه خراب است و با تعویض این شخص با دیگری هیچ مشکلی حلّ نخواهد شد.

هموطنان – آموزش و پرورش کشور با بحران شدیدی روبرو است. معلمان و فرهنگیان وظیفه خطیر آینده سازان کشور ایران را بعهده دارند. برابر با اطلاع از داخل بسیاری از معلمان زحمتکش قادر نیستند نان و آبی برای زن و فرزند خود مهیا کنند و مجبورند برای امرار معاش به کارهائی، غیر متناسب با وظیفه معلمی، مانند رانندگی روی آورند. در حالی که معلم باید با خیال آسوده، بطور شبانه روزی به وظیفه خطیر ملی خود که آموزش نوجوانان کشور است فکر کند و آنان را برای آینده کشور آماده سازد. بنابراین اولین و مهمترین کاری که مراد صحرایی باید انجام دهد رسیدگی به وضعیت معیشتی و مسائل و مشکلات معلمان در کوتاه مدت است. ولی بوضوع مشخص است بدون بودجه لازم از دست مراد صحرایی هم کاری ساخته نخواهد بود.

جبهه ملی ایران خارج از کشور اقدامات جنایتکارانه رژیم برعلیه دانش آموزان، معلمان و فرهنگیان کشور را بشدت محکوم میکند و از دولت رئیسی انتظار دارد دست نیروهای نظامی را از مدارس بلافاصله کوتاه کند، حقوق و مزایای معوقه معلمان و فرهنگیان را پرداخت، از دانش‌آموزان و معلمانی که در حوادث اخیر آسیب دیده‌اند، دلجویی، معلمان بیکار شده را بسر کار برگرداند، و غرامت پرداخت کند. معلمان بازداشت شده را بفوری از زندان آزاد کند.

جبهه ملی ایران خارج از کشور

۱۶ فروردین ۱۴۰۲

۵ ماه آوریل ۲۰۲۳