رزمایش نیروی دریایی سپاه در اطراف سه جزیره دهانه خلیج فارس – ناخدا محمد فارسی

در مقابل ادعای امارات متحده عربی بر حاکمیت این جزایر

خبرنگار دفاعی ایرنا، روز ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ گزارشی درباره رزمایش نیروی دریایی سپاه پاسداران با نام «سردار شهید اسحاق دارا» و با هدف «نمایش اقتدار و آمادگی‌های دفاعی رزمی نیروی دریایی سپاه در صیانت از امنیت خلیج فارس و جزایر ایرانی» منتشر کرده و بیان داشته این رزمایش در «جزایر ایرانی خلیج فارس آغاز شد، و در نخستین گام آن سامانه موشکی قدیر، شناورهای بدون سرنشین مجهز به هوش مصنوعی و موشک فتح به جمع ناوگان و تجهیزات نیروی دریایی سپاه اضافه شده است». در این رزمایش سردار حسین سلامی فرماند سپاه هم شرکت داشته تا به پروپاگندای این رزمایش که، برابر با تصاویر منتشر شده بیشتر شباهت به قایق رانی است، جلوه ای بخشد (۱).

رزمایش سپاه پس از انتشار بیانیه نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج (خلیج فارس) روز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۲، در مسکو، و بیان اینکه کشورهای حاشیه خلیح فارس باید ادعای مالکیت سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک را از طریق دادگاه داوری لاهه پیگیر شود میباشد، که وزارت امور خارجه تنها با بیان اینکه امارات و روسیه باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام بگذارند بسنده کرد. رهبر جمهوری اسلامی آیت الله علی خامنه ای هم در این رابطه سخنی نداشت و ساکت ماند. ادعای جدا شدن سه جزیره استراتژیک دهانه خلیج فارس از بدن کشور ایران به واکنش جدی بین المللی نیاز دارد، و واکنش ایران توسط سخنگوی وزارت خارجه غیر مسئولانه بوده و بار تاریخی، حقوقی، و ملی محکمی برای بر حذرداشتن اقدام مدعیان ندارد.

اینگونه واکنش های رژیم در ارتباط با منابع طبیعی کشور را در مذاکرات حقوقی ایران در میدان نفتی و گازی آرش نیز شاهدیم. خبرگزاری رویترز روز ۲ اوت ۲۰۲۳ با استناد به بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی گزارش داده که عربستان سعودی و کویت تأیید کرده اند که مشترکاً دارای حقوق منابع طبیعی در میدان گازی «آرش-دره» در خلیج فارس هستند، و اعلام داشته اند هر دو کشور از ایران برای مشارکت در مذاکرات تعیین مرز شرقی خلیج فارس در منطقه این میدان دعوت کرده اند (۲). وزارت امور خارجه عربستان افزوده است عربستان سعودی و کویت بر اساس مفاد قوانین بین المللی خواهان مذاکرات می باشند. این درحالی است که چند روز پس از آن که وزیر نفت کویت گفت کشورش حفاری و تولید را بدون منتظر ماندن برای تعیین تکلیف مرز با ایران باشد آغاز خواهد کرد. ایران روز یکشنبه ۳۰ ژوئيه اعلام کرد در صورت اجتناب از حفاری، ادعای حقوقی خود در این میدان را پیگیر خواهد شد. کاملاً مشخص است که منابع و منافع کشور ایران در خلیج فارس همانند پارس جنوبی درحال از دست رفتن است و رژیم جنایتکار ایران بدلیل مسائل داخلی و انزوای سیاسی قادر نیست از منافع مردم ایران دفاع نماید.

احتمالاً رزمایش نیروی دریائی سپاه پاسداران اقدامیست تا رژیم به سران کشورهای منطقه خاورمیانه قدرت نظامی خود را نشان دهد!. امّا قایق رانی «رزمایش نیروی دریایی سپاه در دهانه خلیج فارس» وزنه ای نیست تا باعث شود امارات متحده عربی از ادعای خود بر پس گرفتن جزایر دهانه خلیح فارس دست بردارد. منافع کشور ایران بدلیل ضعف حاکمیت ملاها در داخل و خارج از ایران به یغما برده میشود.

بی کفایتی رژیم ملاها، در سپهر سیاسی داخل و خارج از ایران، منافع و منابع کشور ایران را به تاراج داده که همچنان ادامه دارد. مقاله ای نیز در رسانه اینترنتی ایران اینترنشال، روز ۳ اوت، به چاپ رسیده که بیانگر انست که معادن طلای آذربایجان غربی  به کشور چین و روسیه واگذار شده، و کشور چین برای استخراج این معادن از کارگران چینی استفاده میکند درحالی که مردم منطقه از نظر معیشتی در وضعیت بسیار نا مساعدی زندگی میکنند. هنگامی که مردم به این جنایت رژیم اعتراض داشته اند بسیاری از معترضین را در ملاً عام شلاق زده اند (۳).

بیاد دارم یکی از برنامه های شرلاکلم را نگاه میکردم که با دکتر واتسن به کمپینگ رفته بودند. وسط های شب شرلاکلم از خواب بیدار میشود و دکتر واتسن را از خواب بیدار میکند و می پرسد چی فکر میکنی؟ او جواب میدهد آسمان را می بینم که پر از ستارگان است و شبی بسیار زیبا. شرلاکلم میگوید احمق چادرمان (خیمه) را دزدیده اند! حالا ما هم به همان شیوه رزمایش سپاه پاسداران در اطراف جزایر سه گانه دهانه خلیج فارس و یاوه گویی های سردار اقتدار تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه را شاهدیم که میگوید «جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک ناموس ملت ایران است.» لازم است به وی هشدار داد ممکن است اگر مواظب نباشیم نوامیس ما را هم به یغما ببرند!. سردار تنگسیری، یاوه گویی بس است باید اقدام لازم در سطح بین المللی انجام شود. و در برابر بیانیه نشست وزرای شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس، دلایل قاطع و قانع کننده شامل مدارک تاریخی و حقوقی در سطح جهانی ارایه داد.

اینگونه بنظر می رسد که رژیم خطر از دست رفتن جزایر سه گانه دهانه خلیج فارس را احساس کرده باشد. سردار علی عظمایی» فرمانده قرارگاه عملیاتی امام محمد باقر نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه برگزاری این رزمایش اعلام کرده در این رزمایش، بسیجی ها با سرعت برای دفاع از جزیره ابوموسی به وسیله هواپیما و شناورهای سبک و سنگین به جزیره اعزام شده و رزمندگان پس از ترابری هوایی و دریایی در مواضع از پیش تعیین شده برای دفاع از جزیره ابوموسی مستقر شدند. این سردار بی خرد آن قدر لاتائلات تحویل مردم ایران داده است که من شرم دارم دروغهای او را بازگو کنم. وی ادامه داده «در این رزمایش، رژه خودرویی و دریایی با حضور بسیج دریایی و مردمی، صیادان و شناورهای موشک انداز، شناورهای شهید مهدوی، شهید رودکی، شهید ناظری، شناورهای موشک انداز تندر و شناورهای موشک انداز ذوالفقار و راکت اندازها در رزمایش حضور داشتند.» یک لات، بقول معروف، چاله میدانی بهتر از این سردار بی خرد صحبت میکند، صیادان با شناورهای موشک انداز چگونه تناسبی میتوانند داشته باشند؟ سردار عظیمایی افزوده است که در این رزمایش از پهپاد و قایق های هوشمند هم استفاده کرده اند.

افزون براین فرمانده نیروی دریایی سپاه سردار تنکسیری جهان را تهدید کرد که «امنیّت منطقه‌ خلیج‌ فارس در گرو منفعت مشترک کشورهای خلیج‌ فارس است. ما کشورهای خلیج‌ فارس منافع مشترکی داریم، ما با هم برادر و همسایه‌ ایم، امنیّت اینجا به نفع همه‌ ی ما است. اگر خلیج فارس که سرشار از منابع غنی انرژی است، امن باشد، همه‌ ما و حتی همه جهان از ثمرات این امنیّت بهره مند می شوند.» تنگسیری میگوید «کشورهای فرامنطقه ای نباید ثبات و امنیت این منطقه حساس را با القاء توهمات تفرقه افکنانه دچار خدشه کنند.» وی تصریح کرده است کشورهای منطقه باید بسیار مواظب باشند و مدبرانه خود را از شر توطئه ها و نقشه های شوم تفرقه افکنانه کشورهای فرامنطقه‌ای باز بدارند.

سردار حسین سلامی فرمانده سپاه که در رزمایش حضور داشته  تأکید و تصریح کرده «برای مرزهایمان ارزش و احترام فوق العاده قائل هستیم؛ همان گونه که به استقلال، تمامیت ارضی، امنیت و آرامش کشورهای همسایه و مسلمانمان اعتقاد داریم. برای امنیت مرزهایمان و حفظ استقلال و دستاوردهای باشکوه انقلاب نیز ارزش و احترامی والا و بیش از جان‌ها و قطرات خونمان قائلیم. سلامی با این بیانات کشورهای حاشیه خلیج فارس را تهدید کرده و درباره روابط دیپلماتیک آنها با اسرائیل هشدار داده است و آنرا محصول انتقال سیاست خارجی کشورهای آمریکا و اسرائیل در محیط سیاسی و جغرفیایی حیاط مسلمانان دانسته است.

بطور کلی منطقه خلیج فارس متشنج است. برابر با گزارشی از اسوشیدپرس آمریکا در نظر دارد روی کشتی های تجاری و نفتکش ها که از تنگه هرمز عبور میکند افراد مسلح نظامی قرار بدهد. در این راستا معاون دریاسالار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه، با رئیس شورای همکاری خلیج فارس دیدار کرد. این بلوک همکاری شامل شش کشور بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. در این نشست درباره قراردادن نظامی مسلح روی کشتی های تجاری صحبت نشده ولی درباره تقویت همکاری آمریکا با کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید شده است.

آمریکا در چند روز گذشته توان نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج فارس را افزایش داده است. گزارش شده ناوهای هواپیما / هلیکوپتر بر «باتان و کارتر هال» در ۱۰ ژوئیه از پایگاه خود در نورفولکِ ویرجینیا را برای ماموریت در خلیج فارس ترک کردند. پنتاگون این مأموریت را «در پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجارت در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن» توصیف کرده است. پیش از این، ایالات متحده هواپیماهای جنگی آ-۱۰ و جنگنده های اف-۱۶  و اف-۳۵ و همچنین ناوشکن یو اس اس توماس هادنر را به منطقه خلیج فارس اعزام داشته بود. لازم است یادآور شویم استقرار نیروی مسلح نظامی روی ناوهای تجاری بسیار بعید بنظر میرسد.

بهرروی منطقه خلیج فارس بسیار متشنج است، ادعای امارات بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک نیر بر شدت تشنج افزوده است. رژیم اسلامی ایران لازم است با استفاده از حقوق دانان ایران اسناد معتبر تاریخی و قانونی دال بر حاکمیت ایران بر سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و کوچک تهیه و با اسناد معتبر وزارت خارجه ایران در مقابل ادعای امارات متحده عربی واکنش نشان دهد. رزمایش نیروی دریایی سپاه و پروپاگنداهای سرداران سپاهی بیشتر مصرف داخلی دارد، و اثری بر ادعای امارات متحده عربی نخواهد داشت.

ناخدا محمد فارسی

۵ اوت ۲۰۲۳

1 – https://www.irna.ir/news/85187503/ 

2 – https://www.reuters.com/business/energy/saudi-arabia-kuwait-reaffirm-rights-natural-resources-durra-gas-field-saudi-2023-08-02/