بیانیه جبهه ملی ایران-خارج از کشور : لایحه «عفاف و حجاب»

پس از ارسال لایحه «عفاف و حجاب – یا پوشش اجباری» از قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی، این لایحه همچنان در دستور کار مجلس باقی مانده و بانوان ایران در برابر پوشش اجباری مقاومت میکنند. از تهران و شهرستانها اخبار و ویدئوهای ویژه ای منتشر شده که دختران و زنان در مکانهای عمومی بدون حجاب رفت و امد میکنند. برابر با داده های تأیید نشده لااقل بیش از ۵۰ در صد زنان ایران بدون حجاب در خیابان ها رفت و آمده دارند که ۷۰ درصد آنرا دختران تشکیل میدهند.

در لایحه «عفاف و حجاب» مجازات های متعددی در نظر گرفته شده است. قوه قضائیه لایحه را با ۱۵ ماده به مجلس شورای اسلامی فرستاد. سپس در مجلس بتدریج به مواد لایحه اضافه شده، و تا کنون به بیش از ۷۰ ماده رسیده است. در این لایحه نیروهای نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دارند تا در «موارد لازم!» اقدام کنند. امّا در آن از گشت ارشاد، شلاق وضرب و شتم زنان نامی برده نشده است. اینگونه به نظر میرسد که این لایحه در بایگانی مجلس باقی بماند، زیرا رژیم اسلامی بخوبی می داند این لایحه غیر قابل اجرایی شدن است، و بالعکس با مقاومت هرچه بیشتر جوانان ایران روبرو خواهد شد.

 اصلاح طلبان، بویژه رئیس جمهور پیشین سید محمد خاتمی نیز اعلامیه ای انتشار داده بدین مضمون که «با توجه به شیوه های برخورد های ناروا و چالش ها، حجاب شرعی با توسل به قانون اجرا ئی نمیشود.» با وجود همه فشار و سختگیری های سرکوبگران، هر روزه گزارش هایی از نافرمائی مدنی زنان در رسانه های داخل و خارج از کشور منتشر میشود.

از سوئی، رسانه های حامی جمهوری اسلامی خبر از پلمپ و به تعطیلی کشاندن کسب و کار مردم، در رابطه با کشف حجاب، گزارش میکنند از جمله مواردی در محدود و مسدود کردن استفاده از اینترنت. برای مثال استات اپ «طاقچه» که در حوزه انتشار کتاب فعالیت دارد، اعلام داشته در رابظه با کشف حجاب کارمندان، پرونده قضائی تشکیل شده است.

جبهه ملی ایران-خارج از کشور روشهای قرون وسطائی حاکمان اسلامی در ایران، در مقابله  با زنان، کسب و کار «نو» به ویژه درفضای اینترنتی که جوانان ایران روز بروز بیش از پیش در سازندگی کشور از آن استفاده و به کسب و کار ادامه میدهند، و اقدامات سرکوبگرانه نظام اسلامی را به شدت محکوم میکند. و پشتیبانی خود از مبارزان راه ازادی بویژه زنان مبارز و مقاوم ایران را همواره اعلام میدارد.

جبهه ملی ایران-خارج از کشور

۵ اوت ۲۰۲۳ برابر با ۱۴ مرداد ۱۴۰۲