از سرگیری دزدی دریایی رژیم اسلامی در تنگه هرمز بیانگر عدم تعهد به قوانین بین المللی است  – خطر درگیری نظامی  درمنطقه تا چه اندازه محتمل است؟ – نا خدا محمد فارسی

خبرگزاری ایران اینترنشنال به نقل از  گزارش آسوشیتدپرس خبر می دهد که روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت، یک شرکت امریکائ

 که در زمینه تصویربرداری از زمین فعالیت می‌کند ((Planet Labs، نشان میدهد که نیروی دریایی سپاه پاسداران رژیم دو نفتکش ادونتج سوئیت  و نیو ئی را که در تنگه هرمز توقیف کده بود را بسوی ابهای بندرعباس هدایت نموده و در آن حوالی لنگر انداخته ‌اند (۱).

با توجه به اینگونه شرارت های غیرقانونی و غیر اخلاقی، چگونه میتوان به هرگونه تعهدی از سوی رژیم اسلامی اعتماد داشت؟ از پیش یادآورشده ایم که حتی روابط دیپلماتیک بین رژیم جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، بدلیل ماهیت تروریستی رژیم راه بجایی نخواهد برد، حتی اگر به ظاهر روابط دیپلماتیک برقرار شود. خبر دزدی دریایی در دهانه خلیج فارس را نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد و بیان داشت این نفتکش ها با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان توقیف شده اند،  در صورتیکه نیروی دریائی سپاه این توقیف را دلیل برخورد نفتکش «نیووی» با یک لنج ایرانی اعلام کرد. مقام‌های آمریکایی چنین ادعایی را رد کرده اند. بهر روی اینگونه برخورد ها نیز برابر با قوانین دریایی جهانی قابل بررسی و حلّ است و نیازی به استفاده نیروی نظامی نیست. توقف نفتکش با نیروی نظامی و هدایت به سواحل کشور، از نظر قوانین بین الملل غیر قانونی ومیتوان آن را یک دزدی دریابی دانست.

این اقدام جدید سپاه پاسداران، از سرگیری جنگ نفتکش ها در سال ۱۹۸۸ میلادی، هنگام جنگ ایران و عراق، را تداعی میکند، که باعث شد آمریکا برای امنیت کشتی رانی در خلیج فارس و تنگه هرمز وارد پیکار با ایران شود. آمریکا ممنوعیت پروازی و دریانوردی در خلیج فارس از سوی ایران را اعلام کرد، ولی رژیم به این اخطار اعتنایی نکرد و هواپیمای ایران-ار با بیش از  ۲۷۵ سرنشین در ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ برابر با سوم ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی که از بندرعباس به مقصد دوبی در حال پرواز بود توسط دو موشک کروز ریم -۶۶ از ناو وینسنس ساقط شد. در این پیکار چند ناو جنگی ایران نیز توسط ناو جنگی آمریکا وینسنس غرق شد. خمینی که پایه و اساس نظام اسلامی را در خطر دید مجبور شد که برای اتمام جنگ باعراق و توقف شرارتهای رژیم در خلیج فارس جام زهری را سر کشد و جنگ ایران و عراق پایان یافت.

توجه میشود شرارتهای سپاه پاسداران برای اولین بار نیست. نیرو دریایی سپاه پاسداران بارها نفتکش‌ها یا کشتی‌های تجاری را در آب‌ های بین‌المللی خلیج فارس و دریای عمان توقیف و یا با بمب گذاری در بندر فجیره منفجر کرده اند. اما گفته میشود توقیف این نقتکش ها در تنگه هرمز چند روز پس از آن صورت می گیرد که نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد اولین شناور هدایت ‌شونده از راه دور (پهپاد دریایی) را برای تجسس در تنگه استراتژیک هرمز به آب انداخته است. مدتها است که آمریکا برای امنیت دریانوردی از این پهپادهای دریایی در خلیج فارس، دریای سرخ و دهانه هرمز و باب المندب استفاده میکند. این شناورهای کنترل از راه دور، از سال ۲۰۲۲ میلادی مورد استفاده قرار گرفته اند. اطلاعات تصویری این پهپاد ها برای ارزیابی به مرکز کنترل ساحلی از طریق ارتباط ماهواره ای ارسال میگردد. این پهپادها قادرند قایق های سپاه را از فاصله ۳۰ تا چهل کیلومتری رصد و اطلاعات تصویری به مرکز کنترل ارسال نمایند. در این راستا کشور آمریکا  ۱۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است. نمونه پهپاد دریایی آمریکایی دارای یک بال به ارتفاع پنج متر است و از انرژی خورشیدی و بادی برای نیروی محرکه استفاده می‌کند.

در سال گذشته برابر با گزارش سخنگوی سنتکو، ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا درخاورمیانه، تیموتی هاوکینگز طی بیانیه ای اعلام داشت یک کشتی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «شهید بازیار» یکی از پهپاد های دریایی نیروی دریایی آمریکا را توقیف و درحال یدک کردن آن به سواحل ایران بود که با نزدیک شدن ناو آمریکایی تاندربولت و هلی‌کوپتری از پایگاه آمریکا در بحرین  آن را رها و فرار کرد. هم اکنون ۱۰۰ ها پهپاد تجسسی دریایی توسط کشورهای منطقه مشترکاً در منطقه‌ ای وسیع از کانال سوئز در مصر تا سواحل ایران را پوشش داده و اطلاعات جمع آوری شده را برای مرکز فرماندهی مرکزی در بحرین، مستقر در ستاد مرکزی ناوگان پنجم آمریکا، ارسال می دارند.

افزون بر شرارتهای رژیم در خلیج فارس رژیم اسلامی بعد از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی گروه های نیابتی شبه نظامی در عراق، سوریه، لبنان، نوار غزه و یمن تشکیل داده است. این گروه ها مانند حشدالشعبی عراق، جهاد اسلامی در غزه، حزب الله لبنان و در کشورهای دیگر خاورمیانه، از پشتیبانی مالی و نظامی رژیم تغذیه میکنند.

در این راستا مقاله ای در نشریه اینترنتی واشنگتن پست، یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، منتشر شده که بیانگر است، ایران در میان کمک های بشردوستانه برای زلزله زدگان سوریه ای تجهیزات نظامی پنهان کرده بوده تا برای حمله به نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار دهند (۲). این خبر در بین اطلاعات طبقه بندی شده سری افشا شده از پنتاگون به دست آمده است. این اقدام غیر انسانی و غیراخلاقی توسط نیروهای نیابتی مرتبط به سپاه قدس رژیم در عراق انجام شده که، از فاجعه زلزله ۷ فوریه ۲۰۲۳ که ده ها هزار کشته برجای گذاشت استفاده، و برای اقدامات تروریستی تجهیزات نظامی به سوریه ارسال نموده اند.

یک مقام دفاعی ایالات متحده که نخواسته نامش فاش شود، از صحت این سند خودداری نمود، اما میگوید این اقدام با تلاش های گذشته سپاه قدس برای ارسال تجهیزات نظامی برای گروه‌های وابسته به سپاه مطابقت دارد. تجهیزات ارسالی شامل تسلیحات تهاجمی کوچک، مهمات و قطعات پهپاد گزارش شده است. این گزارش فوق محرمانه ابراز میدارد که یکی از افسران نیروی قدس روز ۱۳ فوریه به یک گروه شبه نظامی عراقی دستور میدهد «سلاح‌ها را در کمک ‌های مشروع به زلزله زدگان جاسازی کنند»، سند فاش شده نشان می‌دهد که یکی دیگر از افسران نیروی قدس دستور میدهد خودرو و تجهیزات وارد شده به سوریه در پایگاه مورد نظر نگهداری و سپس به مکان معینی قاچاق شود.

توقیف کشتی در خلیج فارس و دهانه هرمز از نظر نظامی ارزش چندانی ندارند، رژیم اسلامی از طریق نیروی دریایی سپاه بارها دست به این شرارتها زده است. تحلیل گران براین باورند رژیم بعلت تحریمها اقتصادی قادر به تأمین مالی شبه نظامیان نیابتی خود در خاورمیانه نیست و از این طریق، که بیشتر به دزدی دریایی شباهت دارد، با اخاذی از کشورها بودجه لازم برای پرداخت آنان در عراق، سوریه، لبنان، غزه و یمن را تأمین می نماید.

اگر این روزها توجهی به گزارشات در شبکه های رسانه ای رژیم داشته باشیم، مشخص است که رژیم با ایجاد روابط با عربستان سعودی کوشش دارد تا در برقراری تعادل امنیتی در خاورمیانه نیز سهمی داشته باشد تا شاید بتواند تحریمهای اقتصادی کمرشکن را کاهش دهد. در این راستا سخنرانی معاون وزارت دفاع رژیم، ۸ ماه می ۲۰۲۳ بسیار قابل تأمل است (۳).

سردار سید حمزه قلندری رئیس امور بین الملل وزارت دفاع با اشاره به هماهنگی دیپلماسی دفاعی و غیرنظامی در دولت رئیسی، توافقات امنیتی و دفاعی با کشورهای دیگر را مستحکم ‌عنوان کرد و گفت: دولت توجه ویژه‌ای به نقشی که نیروهای مسلح می‌توانند در پیشبرد دیپلماسی و اهداف در محیط خارجی داشته باشند، دارد. وی بویژه از حضور ایران در نشست چهارجانبه با روسیه، ترکیه، سوریه در مسکو که پیرامون روابط بین کشور سوریه و ترکیه بوده را بسیار پراهمیت میداند. افزون براین شرکت وزیر دفاع ایران در نشست وزرای دفاع عضو سازمان همکاری های شانگهای در دهلی نو در راستای دیپلماسی نظامی میداند. وی اظهار داشته یکی از مهم‌ترین موضوعات نظام بین‌الملل نقش محوری ائتلاف سازی و شرکت در مجامع و گروه‌های چند جانبه با رویکردهای مختلف اقتصادی، امنیتی و سیاسی است. لازم است به این سردار جوان یادآور شویم که شما در چهل و چهار سال گذشته کجا بودید. اگر میلیارها دلار سرمایه ایران را صرف جنگ با عراق، ایجاد شبه نظامیان تروریستی نیابتی و اعمال تروریستی در منطقه و شرکت بی مورد در جنگ داخلی سوریه نکرده بودید، اکنون کشور ایران در این وضعیت شکننده سیاسی-اقتصادی قرار نداشت و منطقه خاورمیانه نیز از ثبات نسبی برخوردار بود.

سردار قلندری تحریمهای ایران را مشابه تحریم ها جهان غرب برعلیه روسیه و چین دانسته است، ولی مشخص نمی کند داده های خود را از چه منبعی بدست آورده است؟ کدام یک از تحریم اقتصادی برعلیه چین و روسیه مشابه تحریم ها جهان غرب برعلیه ایران است؟ بیشتر سخنرانی این سردار بیخرد پیرامون همین گونه گویش های بی مورد است. لازم است یادآور شویم ایران هنوز به شورای همکاری شانگهای نه پیوسته و امیداوار است در نشست بعدی سازمان بتواند حق عضویت آنرا را بدست آورد. این سردار بیخرد سازمان ناتو را در حال افول دانسته و آنرا دلیل وجود سازمان همکاری های شانگهای میداند! خبرگزاری ایرنا نتیجه گیری میکند به نظر می‌رسد روندی که سردار قلندری ترسیم کرده است خیلی دور از انتظار نباشد! سرلشگر باقری هم که بتازگی به عمان سفری داشته،  گسترش دیپلماسی با کشورهای منطقه را بک راهبرد برد-برد میداند! ولی میتوان مثل معروف خودمان را به خبرنگار رسانه ایرنا، سرلشگر باقری و سردار قلندری یاآور شد که میگوید «شتر در خواب بیند پنبه دانه». اینگونه تلاش های رژیم نمی تواند اعتماد جهانی برای رژیم ببار بیاورد.

در پایان رژیم از سوئی به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی و از سوئی دگر حرکت انقلابی «زن-زندگی-آزادی» بکل کنترل اداره کشور را از دست داده است و هر روزه در منجلابی که خود ساخته بیشتر فرو می رود. شکاف عمیق در تمام ارگان های سیاسی، نظامی و اقتصادی کشور مشهود است به نحوی که هرگونه راه کاری برای حلّ مشکل غیر ممکن بنظر میرسد. خبرهای داخلی بیانگر آنست که لااقل ۱۵۰ گروه اقتصادی (الیگارشی اقتصادی) در کشور وجود دارد که بیت رهبی و بعضی از دولتمردان رژیم در آن سهیم هستند. تعدادی از این الیگارشی ها درتضاد اقتصادی و ایدئولوژی با یکدیگر در پیکار برای حذف یکدیگرند. اداره این گروه های اقتصادی از حیطه کنترل دولت خارج است.

همانگونه که یادآور شدیم دولت کنترل اداره کشور را از دست داده و همآهنگی بین ارگانهای مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی وجود ندارد؛ از سوئي دولت میخواهد خود را از چرخه شکست سیاسی-اقتصادی خارج کند، از سوئی سپاه پاسداران رژیم برای اخاذی از کشورهای جهان دست به دزدی دریایی می یازد تا بتواند حقوق و مزایای شبه نظامیان نیابتی رژیم در خاورمیانه را پرداخت کند. بنابراین تنها راهکار برای نجات کشور همانی است که مردم به پا خواسته ایران بویژه جوانان با خون خود ارایه کرده اند. «عقب نشینی رژیم و تن دادن به رفراندوم (نه به جمهوری اسلامی)، تغییر قانون اساسی نشأت گرفته از قوانین حقوق بشر جهانی و متعلقات آن که منتج به یک حکومت سکولار و دمکرات در ایران خواهد شد. در غیر اینصورت حرکت انقلابی مردم ایران تا سرنگونی رژیم ادامه خواهد داشت.

ناخدا محمد فارسی

۱۰ ماه می ۲۰۲۳

1 – https://www.iranintl.com/202305079531

2 – https://www.washingtonpost.com/national-security/2023/05/07/iran-syria-weapons-leaked-documents/

3 – https://www.irna.ir/news/85103286/